یزدفردا: اگر امروز با همان معیارهای صبحگاه پیروزی بخواهیم در مورد کاستی‌ها و اهمال‌ها و یا حتی رفتارهای منتهی به عدم‌النّفع‌ها در امر آموزش و پرورش قضاوت کنیم، قاعدتا امروز باید پاسخگوی بسیاری از مسائل باشیم.

محمدعلی فیاض‌بخش: طبق آخرین اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران، تعداد بازماندگان از تحصیل مدرسه‌ای در سه مقطع از دختران و پسران در سال تحصیلی جاری به ۹۹۲,۳۲۱  نفر رسیده‌ است. این سیر واماندن، در سال تحصیلی نودوپنج-نودوشش، ۷۴۷,۹۱۱ نفر بوده که تاکنون  همه‌ساله سیر صعودی داشته است.

لازم به ذکر است که طبق این آمار، رکورد بازماندگان از تحصیل در دوره‌ی دوم متوسطه و در میان پسران در این سال تحصیلی شکسته شد.

بیندیشیم: اندک‌زمانی دیگر، به چهل‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب می‌رسیم. درست است که جمعیت نسبت به سال پنجاه‌وهفت اندکی بیش از دوبرابر شده است، اما یکی از آرمان‌های سترگ در این نظام، اصلاح فرهنگی و توسعه و تحول و همگانی‌شدن آموزش و پرورش بود؛ تا جایی که این پروای بزرگ ندا داده شد که زندان‌ها را نیز دانشگاه می‌کنیم.

…و اما اگر امروز با همان معیارهای صبحگاه پیروزی بخواهیم در مورد کاستی‌ها و اهمال‌ها و یا حتی رفتارهای منتهی به عدم‌النّفع‌ها در امر آموزش و پرورش قضاوت کنیم، قاعدتا امروز باید پاسخگوی بسیاری از مسائل باشیم.

هرچند این وجیزه‌جات در چشم و نظر بلند حضرات مرتبط با این سوژه نمی‌نشیند و ما هم عادت به نوشتن کرده‌ایم و نه ارادت بر شنیده‌شدن، لیکن از باب خالی نبودن عریضه این چند توصیه را به حضور مقامات مسئول، ران ملخی کنیم هدیه بر سلیمان را !:

۱- یک جوری در اصل سی‌ام قانون اساسی دست اصلاح و ویرایش ببرید؛ که البته نه سیخ بسوزد نه کباب!:

«دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».

۲- در تقسیم بودجه‌های به اصطلاح فرهنگی، اگر چیزی باقی ماند، محض «رضای خلق»، صدقه‌ای هم در امر مدرسه‌سازی و تجهیز آن‌ها و تأمین کودکان و نوجوانان کمتربرخوردار از تحصیل کنید؛ «رضای خالق» را که پیشاپیش تأمین کرده‌اید!

۳- در کنار تصویب اندیشکده‌ها و بنیادها برای پاسداشت صاحبان اندیشه، چند کتاب و مقاله در امر تحول آموزش و پرورش را نیز از صاحبان این آراء بودجه‌ی یارانه‌ای برای نشر و توزیع عنایت کنید؛ بلکه آموزش و پرورش در بعد نظری بیش فربهی یابد و در بعد عملی نیر اندکی بازدهی.

… و زیاده جسارت است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا